Höstterminen 2009

Du har anmält dig till följande utbildningar:

1. MDH-43015 - Psykologi, inriktning mot socialpsykologi 31-60 30hp Dagtid,
Normal undervisning, Helfart (100%), inom Beteendevetenskapliga programmet,
Mälardalens högskola, Eskilstuna
2. UMU-15015 - Populärkultur A nät del 1 15hp Ingen undervisning,
Internetbaserad distansunderv, Halvfart (50%), Fristående kurs,
Umeå universitet, Ortsoberoende
3. GU-17202 - Massmediekunskap 7.5hp Blandade tider,
Distans, Halvfart (50%), Fristående kurs,
Göteborgs universitet, Ortsoberoende
4. MDH-43027 - Sociologi med socialpsykologisk inriktning 31-60 30hp Dagtid,
Normal undervisning, Helfart (100%), inom Beteendevetenskapliga programmet,
Mälardalens högskola, Eskilstuna
5. MDH-43047 - Socialpsykologi 12hp Dagtid,
Normal undervisning, Helfart (100%), inom Beteendevetenskapliga programmet,
Mälardalens högskola, Eskilstuna
6. MDH-43014 - Psykologi, inriktning mot hälsopsykologi 31-60 30hp Dagtid,
Normal undervisning, Helfart (100%), inom Beteendevetenskapliga programmet,
Mälardalens högskola, Västerås
7. HG-N0242 - Fotografi 7.5hp Blandade tider,
Internetbaserad distansunderv, Halvfart (50%), Fristående kurs,
Högskolan på Gotland, Gotland
8. MDH-43089 - Hälsopsykologi 12hp Dagtid,
Normal undervisning, Helfart (100%), inom Beteendevetenskapliga programmet,
Mälardalens högskola, Västerås
9. HG-N0830 - Kommunikation och Human Resource Management 7.5hp Blandade tider,
Internetbaserad distansunderv, Halvfart (50%), Fristående kurs,
Högskolan på Gotland, Gotland
10. UU-30511 - Utbildning, klass, livskarriärer 7.5hp Blandade tider,
Normal undervisning, Kvartsfart (25%), Fristående kurs,
Uppsala universitet, Uppsala
11. BTH-11112 - Introduktion till marknadsföring 7.5hp Blandade tider,
Internetbaserad distansunderv, Halvfart (50%), Fristående kurs,
Blekinge tekniska högskola, Ortsoberoende
12. BTH-11012 - Grundläggande företagsekonomi 7.5hp Blandade tider,
Internetbaserad distansunderv, Halvfart (50%), Fristående kurs,
Blekinge tekniska högskola, Ortsoberoende
13. HDA-H293C - Marknadsföring I - Distans 7.5hp Dagtid,
Internetbaserad distansunderv, Halvfart (50%), Fristående kurs,
Högskolan Dalarna, Ortsoberoende
14. MDH-43008 - Företagsekonomi, grundkurs 30hp Dagtid,
Normal undervisning, Helfart (100%), inom Beteendevetenskapliga programmet,
Mälardalens högskola, Västerås
15. SU-31225 - Företagsekonomi I 30hp Dagtid,
Normal undervisning, Helfart (100%), Fristående kurs,
Stockholms universitet, Stockholm
16. SH-13253 - Medie- och kommunikationsvetenskap A 30hp Dagtid,
Normal undervisning, Helfart (100%), Fristående kurs,
Södertörns högskola, Stockholm
17. SH-15062 - Företagsekonomi A 30hp Kvällstid,
Normal undervisning, Halvfart (50%), Fristående kurs,
Södertörns högskola, Stockholm
18. SH-15061 - Företagsekonomi A 30hp Dagtid,
Normal undervisning, Helfart (100%), Fristående kurs,
Södertörns högskola, Stockholm
19. UU-26350 - Medie- och kommunikationsvetenskap A 30hp Dagtid,
Normal undervisning, Helfart (100%), Fristående kurs,
Uppsala universitet, Uppsala
20. UU-21130 - Företagsekonomi A 30hp Dagtid,
Normal undervisning, Helfart (100%), Fristående kurs,
Uppsala universitet, Uppsala

Har inte prioriteringarna klara för mig än.
Tycker ni jag glömt nått?
Det känner jag lite granna iallafall, men kommer inte på vad.
Och så en praktisk fråga, ska man välja kurser före program? Eller hur funkar det?


Kommentarer
Postat av: Vicky

Kurser JAG och skulle valt. Men du väljer själv såklart. Ev jag har alltså kopierat listan du skrev och raderat de jag inte "tror" på eller skrivit en kommentar varför jag skulle hålla mig undan från vissa grejer.





1. MDH-43015 - Psykologi, inriktning mot socialpsykologi 31-60 30hp Dagtid,

Normal undervisning, Helfart (100%), inom Beteendevetenskapliga programmet,

Mälardalens högskola, Eskilstuna



4. MDH-43027 - Sociologi med socialpsykologisk inriktning 31-60 30hp Dagtid,

Normal undervisning, Helfart (100%), inom Beteendevetenskapliga programmet,

Mälardalens högskola, Eskilstuna



NEJ! Vet en i min klass som gått socialpsykologi denna kursen i Eskilstuna och enligt henne är det bara massa flum och inte särskilt lärorikt (men jag vet inte om det är bästa källan)





2. UMU-15015 - Populärkultur A nät del 1 15hp Ingen undervisning,

Internetbaserad distansunderv, Halvfart (50%), Fristående kurs,

Umeå universitet, Ortsoberoende



NEJ! Låter så.. flummigt bara :P



3. GU-17202 - Massmediekunskap 7.5hp Blandade tider,

Distans, Halvfart (50%), Fristående kurs,

Göteborgs universitet, Ortsoberoende



OKEY om du läser nått på distans och har ett jobb. Tror mer på denna kurs och andra småkurser och 30 p kurser att du skall ha dem vid sidan av arbetet. Kolla upp hur distansen funkar, hur många obligatoriska träffar och om du ev kan hitta samma/liknande kurs via distans på en mer "attraktiv" skola. Ex heldre socialpsykologi 30 pp ex distans i lund än dalarna ex för lund har ju godare rykte som skola och ser bättre ut i examen.





5. MDH-43047 - Socialpsykologi 12hp Dagtid,

Normal undervisning, Helfart (100%), inom Beteendevetenskapliga programmet,

Mälardalens högskola, Eskilstuna







6. MDH-43014 - Psykologi, inriktning mot hälsopsykologi 31-60 30hp Dagtid,

Normal undervisning, Helfart (100%), inom Beteendevetenskapliga programmet,

Mälardalens högskola, Västerås



OKEY Hälsopsykologi låter okey men kan tendera att bli flummigt tror jag beroeende på upplägg men kan bli bra.



7. HG-N0242 - Fotografi 7.5hp Blandade tider,

Internetbaserad distansunderv, Halvfart (50%), Fristående kurs,

Högskolan på Gotland, Gotland



NEJ! Dock ja om du läser det utöver 30 p eller som hobbykurs när du arbetar.



8. MDH-43089 - Hälsopsykologi 12hp Dagtid,

Normal undervisning, Helfart (100%), inom Beteendevetenskapliga programmet,

Mälardalens högskola, Västerås



9. HG-N0830 - Kommunikation och Human Resource Management 7.5hp Blandade tider,

Internetbaserad distansunderv, Halvfart (50%), Fristående kurs,

Högskolan på Gotland, Gotland

10. UU-30511 - Utbildning, klass, livskarriärer 7.5hp Blandade tider,

Normal undervisning, Kvartsfart (25%), Fristående kurs,

Uppsala universitet, Uppsala

11. BTH-11112 - Introduktion till marknadsföring 7.5hp Blandade tider,

Internetbaserad distansunderv, Halvfart (50%), Fristående kurs,

Blekinge tekniska högskola, Ortsoberoende

12. BTH-11012 - Grundläggande företagsekonomi 7.5hp Blandade tider,

Internetbaserad distansunderv, Halvfart (50%), Fristående kurs,

Blekinge tekniska högskola, Ortsoberoende

13. HDA-H293C - Marknadsföring I - Distans 7.5hp Dagtid,

Internetbaserad distansunderv, Halvfart (50%), Fristående kurs,

Högskolan Dalarna, Ortsoberoende

14. MDH-43008 - Företagsekonomi, grundkurs 30hp Dagtid,

Normal undervisning, Helfart (100%), inom Beteendevetenskapliga programmet,

Mälardalens högskola, Västerås

15. SU-31225 - Företagsekonomi I 30hp Dagtid,

Normal undervisning, Helfart (100%), Fristående kurs,

Stockholms universitet, Stockholm

16. SH-13253 - Medie- och kommunikationsvetenskap A 30hp Dagtid,

Normal undervisning, Helfart (100%), Fristående kurs,

Södertörns högskola, Stockholm

17. SH-15062 - Företagsekonomi A 30hp Kvällstid,

Normal undervisning, Halvfart (50%), Fristående kurs,

Södertörns högskola, Stockholm

18. SH-15061 - Företagsekonomi A 30hp Dagtid,

Normal undervisning, Helfart (100%), Fristående kurs,

Södertörns högskola, Stockholm

19. UU-26350 - Medie- och kommunikationsvetenskap A 30hp Dagtid,

Normal undervisning, Helfart (100%), Fristående kurs,

Uppsala universitet, Uppsala

20. UU-21130 - Företagsekonomi A 30hp Dagtid,

Normal undervisning, Helfart (100%), Fristående kurs,

Uppsala universitet, Uppsala



ANGÅENDE FÖRETAGSEKONOMIKURSERNA: Tycker ppersonligen dessa känns "vettigast" att välja och tror att framtida arbetsgivare uppskattar kurser som dessa väldigt högt. Tror också det är extra intressant att läsa om ekonomi i en lågkonjuktur och att det ger en djupare förståelse för ekonomin. DVälj denna säger jag, skulle iaf jag gjort. Ort väljer du dock efter egen smak, lägger jag mig inte i.





GOOD LUCH!

2009-04-07 @ 22:16:41
Postat av: Vicky

jag raderade ingen kurs ur inlägget innan. Men jag måste dock tillägga att jag absolut tycker du ska välja ETT program först. Välj inte bara med hjärtat utan försök tänka förnuftigt och inte så mkt på kurserna utan försök visualisera dig på arbetet om 4 år. Är du på ett kontor? I kommunhuset? Har du eget kontor? Befinner du dig i en storstad eller mindre stad? Arbetar du med ungdomar? Kanske ekonom på en resturang? Sitter med i nån styrelse med Handelsbrats?



Tänk längre än hur kursen verkar. Det är nog inte så läskigt som det låter att visualisera om några år. Du känner dig själv rätt väl efter snart 22 år och vet ju på ett ungefär dina starka vs lite svagare sidor dvs vad du skulle passa som. Självklart gillar man ju det där man känner sig duktig och du borde väl då således välja något där du brukar dina starka sidor.



Vad JAG TROR är att jag Tror att du passar på en arbetsplats på ett ställe där du får använda organisationsförmåga, en lagom flexibel arbetsplats (dvs du vet vad som händer under dagen men med reservationer för ändringar). Jag tror du passar på en arbetsplats med ca 30 medarbetare och passar fint i teamwork fast med inviduella arbetsuppgifter men med teamets uppbackning och gemensam´planering och möten. Inte så många yttre kontakter än inom teamet men då å då komma ut och träffa andra i branchen.



Tror att löner är hyfsat viktig för dig, den bidrar ju faktiskt till att man kan ha det fint omkring sig. Tror du passar på ett 9-5 arbete och inte skulle trivas så bra att jobba obekväma arbetstider.



Att kunna arbeta upp sig tror jag också är viktigt för dig, du för att du inte ska börja tänka på annat under arbetsdagen behöver veta att man kan avancera på arbetsplatsen och tror detta är nyttigt för dig att det är egna prestationer som avgör.



Ditt perfekta arbete tror jag enkelt uttryckt är civilekonom. Något jag sagt förut men säger igen nu när du ändå ska söka. Jag vet att du läser detta och jag tycker i beskrivningen över att jag förklarar varför. Skriver så omfattade här då jag vet att du känner dig stressad inför valet och inte kanske gillar när andra lägger sig i för jag har ju fkatiskt inte med ditt val å göra. Men om du sökte till civilekonom (SÖK CIVILEKONOM INTE GRUNDEKONOM) lönen och anställningsvillkoren är så mkt bättre om du är civil.



Ja det var allt från mig. Mina ord nedskriva nu några dagar innan höstterminens ansökningstid går ut Men det är ditt val och ditt beslut. Men vad du än väljer så välj en studieort du kommer trivas på. MYCKET VIKTIGT! DVS jag tycker du ska söka civilekonomprogrammet och ranka det högst. Vill du inte gå tackar du nej och kommer således in på nästa kurs du sökt men välj INTE kurs innan prgram om du söker för då kommer du inte in på ev programmet för kurser kommer du GARANTERAT in på!



// Vicky

2009-04-07 @ 22:35:26
Postat av: M

OMG vad mycket du skrivit! Alltså, som jag fattat det ska vi ha 90 valbara poäng i vår examen om jag fortsättet beteendevetarlinjen, så då kan jag läsa andra kurser som gör min examen unik, som då företagsekonomi. Dock måste jag fortfarande läsa tex psykologi på nivå 200 och 300 också för att kunna ta ut min examen. Tack för dina åsikter! Ska dock inte bli civilekonom, jag känner mig klar med matten som sagt.

2009-04-07 @ 22:57:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Bloggtoppen.se