Svenska dialektmysterier


Programmet med mysgubben Fredrik Lindström handlade idag om mitt kära Stockholm.
Jag kände igen mig när det gällde hur vi omformar vissa ord, t.ex. hur vi gärna vill lägga till ändelsen -is på ord, som DAGIS (hahaHA *internt*)
Gillar ni det svenska språket borde ni ta en titt, men annars också måste jag säga.
Det är jätteintressant och lärorikt och när programmet är slut känner man inte att det är en halvtimma av ens liv som man aldrig kommer få tillbaka.
Fascinerande personporträtt får man också ta del av, sånt gillar jag som helst vill komma underfund med hur folk fungerar "under ytan".
Repriser av serien går på tv, men det går också att se programmen på SVT Play.
Bästa!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Bloggtoppen.se