"SMSA LÅNA, SMSA LÅNA!"

Till 72 100?
Om det numret stämmer så har den reklammakaren verkligen lyckats haha.
Nejrå, det var inte det jag skulle ta upp.
Men jag skulle prata pengar.
Häromdagen tänkte jag på det här med sms-lån och vilken tur jag har ändå.
Har aldrig varit pank.
Nu tar jag visserligen csn-lån, men innan dess lånade jag bara pengar av mig själv när jag behövde (läs: när jag fyllt 18, fick tillgång till mina besparingar och slapp leva på 950 spänn i månaden).
Och jag kan knappast säga att min lilla familj med mamma och mig är särskilt fet, är och inte heller att den större inräknat pappa är det.
Men det har ändå gått bra.

Igår på mässan snackade vi om det där också, hur vi spenderarmässigt låg till i  vår umgängeskrets.
Jag kunde inte riktigt få in mig själv någonstans.
Ta det här med kläder till exempel.
Det dyraste plagget jag har är nog min vinterjacka som kostade 899 kronor.
Det är inte mycket för en vinterjacka egentligen, men det skulle ta emot så hårt att köpa en för över 1000 spänn.
Jag köper nog hellre billigare saker oftare, även fast det inte är så bra.
Det räknas ju som slit-och-släng numera.
Kan tillägga att jag just nu knappt överhuvudtaget köper några kläder dock...
Så svårt att få in mig någonstans på en pengaköparskala!

Men tillbaka till ämnet igen.
Jag kommer visst alltid iväg från ämnet.
Just därför är jag så dålig på att lägga på telefonen när man ska säga "hejdå".
Börjar alltid prata om något annat, haha.
Oops I did it again.
Gjorde en Britney, haha.
Nej men sms-lån.
Hur dålig ekonomisk sits sitter man i om man måste låna 1000, 2000 eller 3000 kr?
För det är ju inte mycket pengar egentligen.
Och räntan är skyhög och man ska amortera in typ en månad senare.

Jag kommer fortfarande ihåg en sak jag hörde på Oprah för säkert mer än 4 år sedan.
Avsnittet handlade om att alla kunde bli miljonärer (dock tog det ett tag...).
Det man skulle göra var att sätta in sin första timlön varje dag på ett konto.
Helst automatiskt så man inte skulle "sakna" pengarna
Har man en timlön på 100 kr så blev det alltså 700 kr på en vecka och lite mer än 2800 på en månad.
Vet inte riktigt hur många arbetsveckor man har på ett år, men jag räknade på45 st och fick då ett årssparande på
*trumvirvel*
31 500 kronor!
Det är långt ifrån illa pinkat.

Sen kan ju alla inte lägga undan så pass mycket, speciellt inte dom som är panka hela veckan innan lön.
Men jag tror alltid det finns något man kan spara in på.
När det gäller pengar så räknas allt.
Och låter det lite med 25 kronor, så räkna det i 50-öres tuggummin.
Då har man sparat in på 50 st sådana, haha!
Sen så ska man inte ha kreditkort (om man inte ska åka med något skumt flygbolag) eller låna pengar till annat än bostad och studerande, just för att man inte ska använda PENGAR MAN INTE HAR.

Vad babbligt detta inlägg blev, men jag fick in mycket iallafall! :D
Nej nu orkar jag inte vara mer ekonomisk för idag.
Och jag skrev detta inlägg med vissa i åtanke, men jag hoppas alla kan ta del av min visdom :D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Bloggtoppen.se