Examinationsuppgift
Medborgare och kultur Vt-09 SPE100 TEN 2, SPE104 TEN 1
Examinationsuppgiften innebär att du ska analysera den roman du har läst utifrån lämpliga teorier du har fått ta del av under delkursen. Använd teoretiska begrepp och glöm inte att förklara hur du tolkar begreppen. I ditt arbete ska följande ingå:
Sammanfatta romanens centrala delar. (max 1/2 s.)
Välj en eller flera av personerna i din roman och för ett reflekterande resonemang kring romanfigurens/-ernas situation, identitetsskapande, erfarenheter, handlingar, livsmöjligheter, frihet etc. genom att analysera romanen med hjälp av väl valda delar av kursens teorier och begrepp. Diskutera hur fri romanfiguren/-erna är i sin kultur utifrån teorierna och ta upp begrepp som klass, genus, etnicitet, ålder, funktionsnedsättning, sexualitet och utbildning i din diskussion. Reflektera även kring relationen mellan bildning och medborgare. (4-5 s.)
Jämför två av kursens teorier, beskriv likheter och skillnader. Argumentera även för varför du anser att den ena teorin har bättre förklaringsvärde än den andra i analysen av din roman. (1 s.)
Avsluta med att reflektera över hur din kunskap och dina förgivettaganden eventuellt har förändrats under kursens gång. (max 1/2 s.)
Riktig skön hemtenta!
Den kan inte bli särskilt jobbigt då den inte är på så många sidor, det gäller bara att läsa boken duktigt och sen bara skriva loss.
Sjukt skönt detta då nästa två veckor innebär två eller tre tentor.
Ooooch slappna av, haha ;)
Examinationsuppgiften innebär att du ska analysera den roman du har läst utifrån lämpliga teorier du har fått ta del av under delkursen. Använd teoretiska begrepp och glöm inte att förklara hur du tolkar begreppen. I ditt arbete ska följande ingå:
Sammanfatta romanens centrala delar. (max 1/2 s.)
Välj en eller flera av personerna i din roman och för ett reflekterande resonemang kring romanfigurens/-ernas situation, identitetsskapande, erfarenheter, handlingar, livsmöjligheter, frihet etc. genom att analysera romanen med hjälp av väl valda delar av kursens teorier och begrepp. Diskutera hur fri romanfiguren/-erna är i sin kultur utifrån teorierna och ta upp begrepp som klass, genus, etnicitet, ålder, funktionsnedsättning, sexualitet och utbildning i din diskussion. Reflektera även kring relationen mellan bildning och medborgare. (4-5 s.)
Jämför två av kursens teorier, beskriv likheter och skillnader. Argumentera även för varför du anser att den ena teorin har bättre förklaringsvärde än den andra i analysen av din roman. (1 s.)
Avsluta med att reflektera över hur din kunskap och dina förgivettaganden eventuellt har förändrats under kursens gång. (max 1/2 s.)
Riktig skön hemtenta!
Den kan inte bli särskilt jobbigt då den inte är på så många sidor, det gäller bara att läsa boken duktigt och sen bara skriva loss.
Sjukt skönt detta då nästa två veckor innebär två eller tre tentor.
Ooooch slappna av, haha ;)
Kommentarer
Postat av: Vicky
Soft uppgift :=) Good luck with It!
Postat av: M
Thanks, men jag måste fortfarande läsa boken...
Trackback