Vad står t:et för i T-Centralen?

Det undrade jag när jag skulle åka in till stan då jag var tillfällig 08:a.
Nu har jag tagit reda på't!

T-Centralen är den största och mest trafikerade stationen i Stockholms tunnelbana. Den ligger i stadsdelen Norrmalm i Stockholms innerstad, i direkt anslutning till Stockholms centralstation.

Namnet är unikt i tunnelbanan så tillvida att stationen är "uppkallad efter sig själv". Den första tiden bar stationen namnet Centralen, men redan den 27 januari 1958 kompletterades namnet med ett "T" för att undvika sammanblandning med centralstationen.

T-Centralen är den enda av Stockholms tunnelbanestationer där alla tunnelbanelinjer möts. En vanlig dag har stationen 161 000 påstigande resenärer på tågen[1]. Antal resenärer som antingen stiger på, stiger av eller byter (den normala definitionen av antal resenärer på en station, flygplats med mera) är mer än 300 000. De kan genom ett system av gångtunnlar ta sig till och från bland annat Stockholms centralstation och Cityterminalen för att byta färdmedel.

Tack wp, nu vet jag!
Och som det inte vore nog med att jag fick reda på det, så vet ni det därute också.
Sweet.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Bloggtoppen.se