Idag är ingen vanlig dag

...för det är min namnsdag!
Hurra, hurra för mig idag! :D


Lite info om mitt namn då;
Maria är ett kvinnonamn, och en grekisk eller latinsk form av det ursprungliga arameiska namnet Mariam, (hebreiska Mirjam, arabiska Maryam).
En svensk form av namnet är Marja, och likaså smekformerna Maj och Maja. Den engelska formen av namnet är Mary, den franska är Marie. I framförallt katolska länder är Maria/Marie också vanligt förekommande som mansman, oftast sammansatt som dubbelnamn.

Före reformationen i Sverige gavs inga flickor namnet Maria av religiösa skäl. Därefter blev det desto vanligare, och namnet är idag ett av de allra vanligaste kvinnonamnen i Sverige. Det är över huvud taget i sina olika former den kristna världens vanligaste kvinnonamn.

Maria var den 31 december 2006 Sveriges vanligaste kvinnonamn och bars av 448 449 personer, varav 81 960 personer hade det som tilltalsnamn.

Namnsdag: 28 februari (sedan början av 1800-talet)
Min mamma gav mig namnet eftersom hon gillade en låt av Robban Broberg kallad Maria-Therese. Efter att ha hört den är det kanske inte min favoritlåt, men jag är ju väldigt, väldigt glad och nöjd med att pappa inte bestämde sig för att jag skulle få heta Gunilla som han ville...
Maria it is!
Grattis pattis till alla andra Marior därute, jag vet att ni finns i massor! :D


Kommentarer
Postat av: Anonym

GRATTIS!!! // Vicky

2009-02-28 @ 16:07:56
Postat av: Lejonstrand

Inget grattis pattis? :o

2009-02-28 @ 17:15:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Bloggtoppen.se