Nej men vad (o)trevligt

Satt imorse och tittade igenom nyheterna på text-tv (brukar vakna för sent för att se nyhetsmorgon) och får se detta:

HÄR ÄR JOBBEN FÖR FRAMTIDEN
Den som ska välja högskoleutbildning och yrke bör lita på magkänslan. Samtidigt är det smart att kolla upp förutsättningarna för framtidens arbetsmarknad. Fackförbundet Saco har därför undersökt vilka akademikeryrken som kommer att vara efterfrågade 2014.

Framtidsyrken
    Apotekare.
    Arbetsterapeut.
    Biomedicinsk analytiker.
    Fysiker.
    Högskoleingenjör.
    Jägmästare.
    Högskolelärare.
    Präst.
    Psykolog.
    Skogsmästare.

Överskottsyrken
    Beteendevetare.
    Bibliotekarie.
    Förlagsredaktör.
    Grundskolelärare.
    Idrottsvetare.
    Kommunikationsyrken.
    Kultur-/museiyrken.
    Landskapsingenjör.
    Optiker.
    Trädgårdsingenjör.


Det var första gången jag hörde att beteendevetare är ett överskottsyrke.
Antar att det beror på att de tar in fler på utbildningen och att den blivit mer poppis att gå.
Det var iallafall inte kul att se den nyheten när man var nyvaken på morgonen.
Men oh well, jag kan ju alltid ta en dubbelexamen; beteendevetande skogsmästare it is!
Haha, jag vet inte ens vad skogsmästare är för yrke, men om det innebär att man äger skog är jag på :P


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Bloggtoppen.se